Epp Rebane: “10 aastat tagasi ei mõistnud tartlased veel Uuskasutuskeskust.”
03. oktoober 2023
Epp Rebasel täitus 1. oktoobril Uuskasutuskeskuse Tartu Riiamäe poes ilus ümmargune number – 10 aastat. Palju õnne! See tähendab ühtlasi, et Epp oli 7. oktoobril 10 aasta juubelit tähistava Riia tänava poe sünni juures ning andnud oma panuse ka poe värskenduskuuri 2020. aasta alguses. Praeguseks on Epp kaupluse asejuhataja vastutusrohkes rollis. Värbamisspetsialist Eliis tegi Epuga lähemalt juttu, millised mälestused on tal Tartu poe algusaegadest ja milline on olnud taaskasutuse areng ülikoolilinnas.
Epp, räägi meile, milline oli Uuskasutuskeskus Sinu tööle tuleku ajal?
Kui tulin Uuskasutuskeskusse 10 aastat tagasi tööle, oli Tartu Riia tänava pood alles valmimisjärgus ja ma olin kogu avamise protsessi juures. Kuna ma ei olnud teisi meie toonaseid poode enne külastanud, siis algus oli veidi hirmutav ja segadust tekitav.
Tol ajal ei tundnud Tartu inimesed veel hästi ka Uuskasutuskeskust (Tartu pood oli järjekorras viies pood Tallinna esimeste ja Pärnu kaupluse järel – toim). Palju oli üllatunud nägusid, sest arvati, et meilt leiab välismaa kaupa, kuid olid hoopis Eesti inimeste enda asjad. Hellitavalt kutsuti meid alguses nostalgiakaupluseks. Samuti oli inimestele täiesti uus kontseptsioon asjade annetamine.
Aja jooksul on kaupluse ruumid samaks jäänud, kuid oleme teinud värskenduskuuri. Päris alguses tööle tulles võttis ruumides orienteerumine ikka aega, sest siin on üllatavalt palju nurgataguseid.
Millist arengut oled näinud selle aja jooksul taaskasutamise puhul?
Selle 10 aasta jooksul on inimeste teadlikkus tohutult kasvanud. Annetatud esemed on paremas seisukorras ja kasutuskõlbmatuid jõuab meile järjest vähem. Ollakse teadlikumad, kuhu mida viia, näiteks mitte töötav tehnika jäätmejaama ning puhtad, terved, korralikud esemed meie juurde uuele ringile.
Lisaks näen, et inimeste suhtumine teise ringi kaupa on palju rohkem paranenud. Vanasti oli see nagu tabu, kui käisid taaskasutuspoes, nüüd on see normaalsus. Samuti on seda näha meie klientuurist, kes aasta-aastalt muutub nooremaks. Meil käib palju tudengeid, kes kooliaasta alguses ostavad meilt näiteks ühe kahvli, noa ja lusika ning kooliaasta lõppedes annetavad need meile tagasi.
Jaga meiega mõnda toredat seika, mis nende aastate jooksul on juhtunud?
See oli üsna mu töökarjääri alguses, kui saabus kauplusesse proua, kes kõndis pigem vaevaliselt ja jalutuskepiga. Ta leidis poest tema jaoks erilise vaasi ning sattus sellest nii elevile, et ostis selle ruttu ära ja lahkus kärmel sammul. Mõni aeg hiljem naasis proua kauplusesse, sest oli oma jalutuskepi maha unustanud. Hea emotsioon paneb meid tõesti unustama kõiki mured!
Mis on need asjad, mis on pannud sind jääma Uuskasutuskeskusesse?
Väga tähtsat rolli on mänginud selles kollektiiv. Meeskond on terve selle aja vältel olnud väga tore ning püsiv. Veel kahel staažikal kolleegil täitub järgmisel aastal 10 aastat Uuskasutuskeskuses töötamist.
Samuti on minu südames olulisel kohal taaskasutus ja mulle tõesti meeldib töö, mida ma teen. Tundub küll, et iga päev on justkui samad ülesanded, kuid Uuskasutuskeskuses ei saa see iial muutuda rutiinseks. Igas päevas on nii palju avastamist. Näiteks klient, kes ostab eseme, mille otstarvet me ise teinekord ei teagi. Uurid temalt järele, mis see on, ja saad kohe palju targemaks!
Aitäh, Epp!